Sefer Devarim Curriculum
Here is a curriculum that I sent to the faculty of the Frisch School and that you can adapt if you wish:
Dear חומש faculty, שליט”א,
We wish to expose our students to as many areas in ספר דברם as possible, while not forgetting our central goals of fostering an appreciation for the depth and beauty of תורה and helping them to grow as בנות תורה בני\. There are more חומש periods now than in the past, with most classes meeting 4 times a week.
The following is a guide to crucial topics in ספר דברים. No class will necessarily cover everything on the list, but all should be able to cover most of the list.
Please note that the sections delineated here are accompanied by references to key comments in חז”ל and מפרשים. There is also a column providing an approximate number of classes that each topic should take.
Please allow me to also take this opportunity to remind you of a couple of basics of the תנ”ך program at Frisch:
First, our focus is on the תנ”ך, in this case חומש, not on מפרשים and מדרשים. These should certainly be studied and utilized, but as a means of shedding light on the תנ”ך– and not the other way around (as is often done)!
Secondly, this year’s curriculum includes many מצות. That does not mean that the חומש class should become a few more periods of Talmud in another guise! While it is obviously appropriate to discuss the basic הלכות, the focus should remain on the study and analysis of the חומש, as תורה שבכתב.
Thirdly, let’s remember that “shemuzing” with the students about important issues, discussing current Jewish issues, telling stories or giving מוסר etc. are all admittedly important supplements to the learning of חומש, we need to be careful that the spices don’t become the main ingredient!
With wishes for a wonderful and productive summer and much הצלחה in your teaching next year,
Yitzchak Twersky
ב”ה
קצור ענייני ספר דברים
פסוקים
|
תוכן
|
מפרשים ומקורות נוספות**
|
# שיעורים*
|
א:א-ב; ד:יד, מא-מט. ה:כז-ו:א.
|
מהות ספר דברים. ספר דברים בעבר הידדן. תורה וא”י.
|
ראב”ע (ד:מא). גר”א דברים (א:ה).
משנה מכות (ט:) להיכן גולין- עד שיהיו ששתן קולטות כאחת.
|
3
|
ד:לב-לד; ה:יח- כה.
|
יסודי האמונה בתורה מסיני.
|
הל’ יסודי התורה (פ”ח ה”א-ב’). הק’ הסמ”ג ד”ה וכאשר רצה.
L. Kelemen, Permission to Receive (pp. 50-75).
|
2
|
ו:א-ט, טז-יז.
|
שמע. [חלוקי התורה בדברים: חוקים, משפטים ועדות.]
|
רש”י (ו:ד-ז; טז).
|
3
|
ז:א-ח, יב; ח:כ.
|
התבוללות. יסוד בחירת בני ישראל.
|
בראשית (כב:טז-יח; כו:א-ד). מהר”ל בנצח ישראל (פי”א) ד”ה וכבר הרחבנו וכו’. ובדרך החיים (פ”ה מי”ז) ד”ה ויש לומר עוד.
|
1
|
ח:א-יח.
|
כחי ועוצם ידי\ ברכה (ברכת המזון).
|
משך חכמה (ח:י).
|
2
|
יא:י-כא.
|
והיה אם שמע.
השגחה וא”י.
|
רמב”ן (יא:יג). רש”י (יא:יח-יט).
שו”ת הרשב”א חלק א (סימן קלד).
|
3
|
יג:א-ו
|
נצחיות התורה, נביא שקר.
|
רמב”ן (יג:ד). רמב”ם פיה”מ פרק חלק (יסוד ט’). הל’ יסוה”ת (פ”ח ה”ג).
|
2
|
טו:ז-יא.
|
צדקה.
|
רש”י (טו:ז-י).
|
1
|
טז:טז-יז.
|
עליה לרגל.
|
מדרש לקח טוב בראשית (כב:יד).
|
1
|
יז:ח-יג.
|
לא תסור: יסוד תושבע”פ, עניין מחלקת ופסק, זקן ממרא.
|
רש”י (יז:ח). רמב”ן (יז:יא).
|
3
|
יז:יד-כ.
|
מלך ומלכות.
|
ש”א (ח:ה-ז). דרשות הר”ן(דרשה י”א). [ואברבנאל דברים (יז:יד-כ)].
מו”נ ח”א (פס”ט). מהרי”ץ חיות תורת נביאים (פ”ז).
|
3
|
יח:ו-כב.
|
תמימות עם ה’, נבואה וקסמים וכו’. [פסל מיכה].
|
שופטים פי”ז- י”ח. העמק דבר דברים (יח:יג).
פיה”מ ע”ז (פ”ד). שו”ת הרמב”ן (סי’ ק”ד). שו”ת הרשב”א ח”א (סי’ תי”ג).
רב דניאל פלדמן, בינה בספרים ח”ב (עמ’ קע- רג).
|
4
|
יט:א-יג.
|
רוצח בשוגג ומזיד וכו’.
|
בראשית (ד:א-יז).
ספורנו (יט:יג).
|
2
|
יט:יד-כא.
|
השגת גבול, עדות ועין תחת עין.
|
רש”י (יט:יז) ד”ה לפני ה’.
רמב”ן (יט:יט). ר’ דוד פארדו בשושנים לדוד מכות (פ”א מ”ו).
|
2
|
פרק כ’.
|
מלחמה. בל תשחית.
|
הל’ מלכים (פ”ז הט”ו). הל’ מלכים (פ”ו ה”א וד’). ספורנו (כ:יט).
|
3
|
כא:א-ט.
|
עגלה ערופה.
|
רש”י (כא:ז). ב”ר (צד:ג).
|
2
|
כא:י-יז.
|
אשת יפת תואר.
|
רש”י (כא:יא-יג).
|
2
|
כא:יח-כא.
|
בן סורר ומורה.
|
רש”ר הירש (כא:יח-יט).
|
2
|
כא:כב-כג.
|
קבורה וכבוד המת.
|
רש”י (כא:כג).
|
1
|
כב:א-ד.
|
השבת אבידה וכו’.
|
כלי יקר (כב:א). רש”י (כב:ג).
|
1
|
כב:ו-ז.
|
שלוח הקן וטעמי המצות.
|
רמב”ן (כב:ו-ז). רב חנוך הכהן ארנטרוי, עיונים בדברי חז”ל ובלשונם (עמ’ ד-ו).
Rav Soloveitchik,The Halachik Mind
Part 4 (§III) pp. 91-99.
|
2
|
כב:ח.
|
מעקה. סכנה והשגחה.
|
רש”י (כב:ח) ד”ה כי יפל. שו”ת רה”ג בספר
גנזי ירושלים “תשובות הגאונים הקדמונים (עמ’ י”ג-י”ד). כוזרי (ה:כ). ספר החינוך למצות מעקה.
|
2
|
כב:יא-יג.
|
שעזנז וציצית.
|
חזקוני (כב:יא).
|
2
|
כג:ג-ז.
|
ממזר ועמון ומואב.
|
בעל הטורים (כג:ד). רמב”ן ספורנו ואברבנאל (כג:ה). רש”י (כג:ט). ילקוט שמעוני- פרשת ראה (רמז תתפט).
|
2
|
כג:יג-טו.
|
קדושת המחנה, שכינה ומלחמה.
|
ראב”ע (כג:טו).
|
2
|
כג:כ,כא
|
רבית. יחס לב”י ולנכרים.
|
רמב”ן (כג:כ-כא) וביאר בכאן- לא בגזל ובגנבה ובאונאה.
Rav Aharon Solveitchik, Logic of the Heart, logic of the mind Part I (chapter 6).
|
2
|
כג:כה.
|
ואל כליך לא תתן.
|
רש”י (כג:כה).
|
1
|
כד:א-ד.
|
גיטין וכו’. מחזיר גרושתו ועניין אישות בכלל.
|
רמב”ן (כד:ד). ר’ דוד צבי הופמאן (כד:א-ד).
|
3
|
כד:ח-כב.
|
עניני צדקה, משפט ומוסר.
|
רשב”ם (כד:ט). רמב”ן שמות (כב:כ).
|
3
|
כה:א-ד.
|
מכות.
|
ראב”ע (כה:ב) ד”ה כדי רשעתו. ר’ בחיי (שם).
|
2
|
כה:ה-י.
|
יבום וחליצה.
|
רש”י (כה:ו). רשב”ם (כה:ט). חזקוני (כה:ה) ד”ה ויבמה. רמב”ן בראשית (לח:ח).
|
2
|
כה:יא-טז.
|
עניני משפט.
|
רש”ר הירש (כה:יג-יד, טז).
|
1
|
כה:יז-יט.
|
עמלק (זכור).
|
רש”י ורשב”ם (כה:יח).
|
3
|
כו:א-יא.
|
בכורים.
|
רש”י (כו:ה). בראשית (טו:יג,יד).
מו”נ ח”א (פרק כה).
|
2
|
כו:יב-יט.
|
וידוי מעשר, יחס ב”י וה’.
|
רש”י (כו:טו).
|
3
|
כז:יא- כו.
|
ברכות וקללות, הר גריזים והר עיבל.
|
רשב”ם (טו-כג) ושם בסתר- הרג וחנק.
|
1
|
פרק כ”ח.
|
התוכחה.
|
דברים (כו:יא). הל’ לולב (פ”ח הט”ו).
|
3
|
כט:ט-ל:כ.
|
ביאור והוספה לתוכחה.
|
ראב”ע (כט:יח, כח). רש”י (ל:יד).
|
3
|
לא:י-ל.
|
הקהל; הקדמה להאזינו.
|
הל’ חגיגה (פ”ג ה”ו). דברים (ד:ט-יב).
|
1
|
פרק לב.
|
האזינו- בקיצור נמרץ.
|
צרור המור (לב:א). מעשי ה’- חלק מעשי תורה (פרק ל”ט).
|
3
|
פרקים ל”ג-ל”ד.
|
ברכות ומיתת משה רבינו– בקיצור נמרץ. [אם נשאר זמן].
|
מדרש תנחומא לדברים (לג:א). רמ”ע מפאנו בעשרה מאמרות מאמר חקור דין ח”ב (פי”ג).
דרשות רבי יהושע אבן שועיב (פרשת ויצא).
|
4
|
סכום של שיעורים
|
90
|
* All numbers are approximate and depend on the class and teacher, of course. They also assume preparation out of class. These numbers do not include more global discussions, tests and the like.
** Please note that some of these sources are appropriate to do in class, while others are meant to provide perspective and insight. In all cases, only a few of the most basic and essential texts are referred to. This list will be developed, elaborated on and updated throughout the school year, בע”ה.